Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Aanmelden met elektronische identiteitskaart

Om u aan te melden in het e-loket, moet u zich identificeren. Lees hier hoe u zich kan aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID).

Wat heb ik nodig?

  • Uw eID kaart. Steek uw eID altijd in de kaartlezer voordat u naar het online loket gaat.
  • Een kaartlezer:
    ° Ingebouwde kaartlezer: Sommige computers en toetsenborden hebben een ingebouwde kaartlezer.
    ​° Aparte kaartlezer: Een aparte kaartlezer kunt u eenvoudig via een kabel met uw pc verbinden.
  • De pincode van uw eID. Deze code bestaat uit 4 cijfers.
  • De juiste software om uw eID met de kaartlezer te gebruiken. Deze software kunt u hier gratis downloaden.

Hoe meld ik me aan?

  1. Sluit uw kaartlezer met eID aan op uw laptop.
  2. Kies in het e-loket de optie 'Aanmelden met elektronische identiteitskaart (eID)'.
  3. Klik op 'Ga verder'. U wordt nu doorverwezen naar een aanmeldscherm van de online overheid.
  4. Klik op 'Aanmelden'.
  5. Kies een certificaat in het pop-up scherm.
  6. Geef de pincode in van de identiteitskaart die u gebruikt.
  7. U bent nu aangemeld in het e-loket.

Mogelijke foutmeldingen

Firefox

Als u problemen ondervindt met aanmelden in Firefox, volgt u best het stappenplan voor aanmelden in Firefox.

Interne fout of SAML

Als u een foutmelding ziet, waarin 'interne fout' of 'SAML' staat, is er iets fout gelopen tijdens het authenticeren. U kunt 1 van volgende oplossingen proberen:

  • Sluit uw browser volledig af en probeer opnieuw.
  • Wis de geschiedenis van uw browser.
  • Open het e-loket in privé-modus
    • Chrome: druk ctrl+shift+n (in de nieuwe versie is dit het gast-account: icoontje rechtsbovenaan in het scherm)
    • Firefox: druk ctrl+shift+p
    • Internet Explorer: druk ctrl+shift+p
    • In Mac vervangt u de Control door Command ⌘ 
    • Of ga naar Archief ->Nieuw privé-venster in Safari
  • Probeer aan te melden in een andere browser.

Onvoldoende rechten

Wanneer u de boodschap "Neem contact op met uw lokale beheerder" ziet, hebt u niet voldoende rechten om toegang te krijgen tot het e-loket. Neem dan contact op met het stedelijk contactcenter.

Tel. nummer: 03 22 11 333
E-mail: info@antwerpen.be

Test uw identiteitskaart

U kunt uw eID testen op de eID testwebsite.

Als u zich kan aanmelden op de testwebsite, dan is er geen probleem met uw eID. Het probleem ligt dan bij de online toepassing waar u wilt aanmelden. Probeer later opnieuw.

Als het aanmelden niet lukt, dan is er een probleem met uw eID. Controleer eerst volgende zaken:

  • Bent u zeker dat u de juiste pincode van uw eID gebruikt?
  • Is uw kaartlezer goed aangesloten?
  • Hebt u de juiste software om uw eID te lezen?

Apple (MacBook)

Als u op een toestel van Apple (bv. een MacBook) werkt, gebruikt u best Firefox als browser. 

Als u macOS Sierra gebruikt, moet u zeker de laatste versie van de middleware installeren (opent in nieuw venster).

Het sleutelhangerpaswoord dat gevraagd wordt, is de pincode van uw eID.

Dit artikel is gedeeld door