Aanmelden met elektronische identiteitskaart
Om u aan te melden in het e-loket, moet u zich identificeren. Lees hier hoe u zich kan aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID).
Wat heb ik nodig?
- Uw eID kaart. Steek uw eID altijd in de kaartlezer voordat u naar het online loket gaat.
- Een kaartlezer:
° Ingebouwde kaartlezer: Sommige computers en toetsenborden hebben een ingebouwde kaartlezer.
° Aparte kaartlezer: Een aparte kaartlezer kunt u eenvoudig via een kabel met uw pc verbinden. - De pincode van uw eID. Deze code bestaat uit 4 cijfers.
- De juiste software om uw eID met de kaartlezer te gebruiken. Deze software kunt u hier gratis downloaden.
Hoe meld ik me aan?
- Sluit uw kaartlezer met eID aan op uw laptop.
- Kies in het e-loket de optie 'Aanmelden met elektronische identiteitskaart (eID)'.
- Klik op 'Ga verder'. U wordt nu doorverwezen naar een aanmeldscherm van de online overheid.
- Klik op 'Aanmelden'.
- Kies een certificaat in het pop-up scherm.
- Geef de pincode in van de identiteitskaart die u gebruikt.
- U bent nu aangemeld in het e-loket.
Mogelijke foutmeldingen
Firefox
Als u problemen ondervindt met aanmelden in Firefox, volgt u best het stappenplan voor aanmelden in Firefox.
Interne fout of SAML
Als u een foutmelding ziet, waarin 'interne fout' of 'SAML' staat, is er iets fout gelopen tijdens het authenticeren. U kunt 1 van volgende oplossingen proberen:
- Sluit uw browser volledig af en probeer opnieuw.
- Wis de geschiedenis van uw browser.
- Open het e-loket in privé-modus
- Chrome: druk ctrl+shift+n (in de nieuwe versie is dit het gast-account: icoontje rechtsbovenaan in het scherm)
- Firefox: druk ctrl+shift+p
- Internet Explorer: druk ctrl+shift+p
- In Mac vervangt u de Control door Command ⌘
- Of ga naar Archief ->Nieuw privé-venster in Safari
- Probeer aan te melden in een andere browser.
Onvoldoende rechten
Wanneer u de boodschap "Neem contact op met uw lokale beheerder" ziet, hebt u niet voldoende rechten om toegang te krijgen tot het e-loket. Neem dan contact op met het stedelijk contactcenter.
Tel. nummer: 03 22 11 333
E-mail: info@antwerpen.be
Test uw identiteitskaart
U kunt uw eID testen op de eID testwebsite.
Als u zich kan aanmelden op de testwebsite, dan is er geen probleem met uw eID. Het probleem ligt dan bij de online toepassing waar u wilt aanmelden. Probeer later opnieuw.
Als het aanmelden niet lukt, dan is er een probleem met uw eID. Controleer eerst volgende zaken:
- Bent u zeker dat u de juiste pincode van uw eID gebruikt?
- Is uw kaartlezer goed aangesloten?
- Hebt u de juiste software om uw eID te lezen?
Apple (MacBook)
Als u op een toestel van Apple (bv. een MacBook) werkt, gebruikt u best Firefox als browser.
Als u macOS Sierra gebruikt, moet u zeker de laatste versie van de middleware installeren (opent in nieuw venster).
Het sleutelhangerpaswoord dat gevraagd wordt, is de pincode van uw eID.