1 INLEIDING

 

1.1 Aanleiding

Aanleiding voor de opmaak van dit RUP is de aanleg van een fietspad onderdeel uitmakend van het provinciaal Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (hierna BFF) en deel uitmakend van de fietsprojecten uit het Masterplan 2020 1

 

Sinds 2007 2 werkt nv Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (hierna BAM genoemd) in overleg met de Vlaamse overheid - Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), de provincie Antwerpen, de stad Antwerpen en eventuele andere betrokken steden of gemeenten aan de realisatie van een aantal fietsroutes. In overleg werd beslist om te focussen op:

  • routes die gelegen zijn in het werkingsgebied van nv BAM (stad Antwerpen en randgemeenten) en die deel uitmaken van het BFF;

  • routes met een aanzienlijke lengte en een cruciale rol in het netwerk;

  • routes die aansluiten op andere Masterplanprojecten (met fietsvoorzieningen);

  • routes die in het kader van impactmanagement (als ‘Minder Hinder’ maatregel) een rol kunnen spelen.

 [image]

Figuur 1. Overzicht fietsprojecten Masterplan Antwerpen en aanduiding deelproject

 
Een gedeelte van het totale traject van de geplande fietsroute ‘Hoboken – Hemiksem’ is niet vergunbaar binnen het bestaand planologisch kader. Naast het gewestplan wordt dit kader bepaald door het
BPA ‘keerlus Moerelei’, goedgekeurd MB, dd. 30/05/2007, en de verkavelingsvoorschriften voor de loten langs de Den Haaglaan, 048/0002(4) en latere wijzigingen 3.

 [image]

Figuur 2. Overzicht tracé fietsroute en ingrepen

 

1.2 Situering

Het studiegebied is gelegen in het district Hoboken, aan de spoorwegovergang met de Sint-Bernardsesteenweg (SBS) op de gemeentegrens met Hemiksem. Het gebied kan omschreven worden als een contactzone, waar verschillende ruimtelijke structuren samenkomen: twee aaneengesloten open ruimtegebieden: de omgeving van het Fort 8 en het open ruimtegebied rondom het kasteel Klaverblad, de woonwijken Nachtegalenhof-Zwaluwenhof te Hoboken en Varenvelden te Hemiksem en de industrieterreinen langs de Scheldeboorden.

 [image]

 [image]

Figuur 3 +4: Situering RUP

 

1.3 Afbakening van het plangebied

Het plangebied van het RUP volgt grotendeels de begrenzingen van het plangebied van het BPA Moerelei 4. De plangrenzen aan noordoostelijke zijde en langs de Moerelei vallen samen met deze van het BPA. De noordoostelijke plangrens werd reeds in het BPA bepaald door het ontwerpvoorstel voor de keerlus enerzijds en het behoud van de bestaande poel (buiten de plangrens) als waardevol natuurelement.

In noordwestelijke richting wordt het plangebied ten opzichte van het BPA uitgebreid met een smalle strook dat het gedeelte van het ontworpen fietspad omvat waarvan sommige delen binnen de contouren van de goedgekeurde niet-vervallen verkaveling vallen. Doel van de opname van dit plandeel is het gedeeltelijk opheffen van de verkaveling, waardoor het fietspad kan verwezenlijkt worden 5.

 [image]

Figuur 5: Afbakening plangebied