Contacteer stad Antwerpen

Een A-profiel aanmaken en beheren


Met je A-profiel kan je inloggen op www.antwerpen.bewww.visitantwerpen.be, www.gate15.be en www.slimnaarantwerpen.be. Bovendien krijg je met een profiel toegang tot alle digitale dienstverlening op de stadswebsites, zoals meldingen maken of documenten aanvragen.

Hoe maak je een A-profiel aan?

  1. Surf naar www.antwerpen.be
  2. Klik op ‘Aanmelden’
  3. Klik onderaan op ‘Maak dan eerst een A-profiel aan’

Je kan een A-profiel aanmaken op basis van: 

  • Je e-mailadres
  • Je identiteitskaart (eID) en kaartlezer
  • Itsme
  • Een methode van de federale overheid met de mobiele app of via sms code

Afhankelijk van de gekozen methode, volg je verschillende stappen. 

 

Met je e-mailadres 

  • Vul je e-mailadres in en klik op ‘Ga verder’
    • Opgelet: krijg je de melding ‘Dit e-mailadres is al in gebruik. Meld je hier aan’, dan heb je reeds een A-profiel met dit e-mailadres.
  • Kies een wachtwoord dat voldoet aan volgende vereisten:
    • Minstens 8 tekens lang.
    • Minstens 1 hoofdletter.
    • Minstens 1 cijfer.
    • Geen spaties, @, enkele of dubbele aanhalingstekens.
  • Er wordt een bevestigingsmail verstuurd naar je e-mailadres. Klik op de bevestigingslink in deze mail om naar de volgende stap te gaan.
  • Meld je aan met je opgegeven e-mailadres en wachtwoord
  • Bij Persoonlijke gegevens kan je je gegevens – zoals naam, familienaam, roepnaam en geboortedatum – aanvullen.

 

Met je identiteitskaart, Itsme of een methode van de federale overheid 

Hoe log ik in op mijn A-profiel?

Surf naar www.antwerpen.be

Klik op ‘Aanmelden’ 

 

Je hebt volgende aanmeldopties: 

  • Met je e-mailadres of gebruikersnaam
  • Met Itsme 
  • Met je identiteitskaart (eID) en kaartlezer
  • Met een token van de federale overheid 

Aanmelden met e-mailadres of gebruikersnaam 

  • Vul je e-mailadres of gebruikersnaam in 
  • Vul je wachtwoord in
    • Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘Wachtwoord vergeten’ en vul het e-mailadres van je A-profiel in. Je zal een e-mail ontvangen met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken. Dat moet voldoen aan volgende eisen: 
      • Minstens 8 tekens lang.
      • Minstens 1 hoofdletter.
      • Minstens 1 cijfer.
      • Geen spaties, @, enkele of dubbele aanhalingstekens.
  • Klik op ‘Inloggen’. Je bent nu aangemeld in je A-profiel. 

Aanmelden met Itsme, eID of een token van de federale overheid 

Hoe verwijder ik mijn A-profiel?

De manier waarop je je A-profiel verwijdert, hangt af van of je een koppeling gelegd hebt met je rijksregisternummer. Stad Antwerpen identificeert je dan op basis van jouw Identificatie Nummer Sociale Zekerheid (INSZ). Dit is het unieke identificatienummer waarmee een persoon wordt geïdentificeerd: het Rijksregisternummer of het nummer toegekend door de kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ- of BIS-nummer). Deze koppeling kan je niet zelf verwijderen. Als je geen rijksregisternummer koppelde, kan je wél zelf je A-profiel verwijderen.

 

Profiel zonder rijksregisternummer 

Als je geen rijksregisternummer in je profiel hebt, doorloop je volgende stappen om jouw profiel te verwijderen:

  • Je gaat naar ‘Persoonlijke gegevens’ binnen je A-profiel
  • Je gaat naar ‘Jouw data en privacy’
  • Je klikt op de knop ‘Profiel verwijderen’
  • Je bevestigt dat je jouw profiel wil verwijderen
  • Je krijgt een mail ter bevestiging

Profiel met rijksregisternummer 

Je stuurt een mail naar informatieveiligheid@antwerpen.be met de vermelding dat je jouw profiel met rijksregisternummer wil verwijderen. Er zal gevraagd worden om identificatie voor te leggen, bijvoorbeeld een scan van jouw identiteitskaart. Als de functionaris voor de gegevensbescherming je heeft geïdentificeerd, deactiveert een medewerker van stad Antwerpen manueel jouw sterke profiel.

Mijn gegevens toevoegen, aanpassen en verwijderen

Je kan bepaalde persoonlijke gegevens aanpassen. 

Heb je een A-profiel gemaakt op basis van je e-mailadres? Dan kan je zelf onderstaande gegevens aanvullen, aanpassen en verwijderen: 

  • Voornaam
  • Familienaam
  • Roepnaam
  • Geboortedatum
  • Geslacht

Heb je een A-profiel gemaakt op basis van je eID, Itsme of een methode van de federale overheid, dan halen wij gegevens op uit het rijksregister. Onderstaande gegevens worden automatisch ingevuld en kan je niet verwijderen of aanpassen: 

  • Voornaam
  • Familienaam
  • Geboortedatum
  • Geslacht
     

E-mailadres

Je roepnaam kan je wel zelf aanvullen indien gewenst.

 

Je e-mailadres toevoegen aan je A-profiel, doe je zo: 

  • Surf naar www.antwerpen.be
  • Klik op ‘Aanmelden’ om je aan te melden in je A-profiel
  • Ga naar ‘Persoonlijke gegevens’
  • Klik op ‘E-mail en wachtwoord toevoegen’
  • Vul je e-mailadres in en kies een wachtwoord dat voldoet aan de eisen
  • Je zal een e-mail ontvangen om je e-mailadres te verifiëren. Na bevestiging is je e-mailadres gekoppeld.

Lees wat je moet doen als je de melding krijgt dat je e-mailadres al in gebruik is

 

Je kan zelf je e-mailadres veranderen of verwijderen.

Veranderen: 

  • Ga binnen je A-profiel naar ‘Persoonlijke gegevens’ en selecteer ‘E-mail en wachtwoord’
  • Klik op ‘Verander je e-mailadres’, voer je nieuwe e-mailadres in
  • Je zal een e-mail ontvangen met een verificatielink. Klik daarop en je nieuwe e-mailadres is geregistreerd

Lees wat je moet doen als je de melding krijgt dat je e-mailadres al in gebruik is

 

Verwijderen: 

  • Ga binnen je A-profiel naar ‘Persoonlijke gegevens’ en selecteer ‘E-mail en wachtwoord’
  • Klik op ‘Verwijder e-mailadres en wachtwoord’
  • Vul je wachtwoord in en bevestig dat je je e-mailadres en wachtwoord wil verwijderen

Gsm-nummer 

 

Je gsm-nummer toevoegen aan je A-profiel, doe je zo: 

  • Surf naar www.antwerpen.be
  • Klik op ‘Aanmelden’ om je aan te melden in je A-profiel
  • Ga naar ‘Persoonlijke gegevens’
  • Klik op ‘Gsm en verificatiecode toevoegen’
  • Vul je gsm-nummer in
  • Klik op bevestigen
  • Je ontvangt een cijfercode via sms. Geef deze code in
  • Je gsm-nummer is toegevoegd.

Lees wat je moet doen als je de melding krijgt dat je gsm-nummer al in gebruik is

 

Je kan zelf je gsm-nummer veranderen of verwijderen.

Veranderen: 

  • Ga binnen je A-profiel naar ‘ Persoonlijke gegevens’ en selecteer ‘Gsm en verificatiecode’
  • Klik op ‘Gsm-nummer veranderen’
  • Geef je juiste gsm-nummer in. Je ontvangt een code ter bevestiging, nadat je deze code ingeeft staat je nummer geregistreerd.

Lees wat je moet doen als je de melding krijgt dat je gsm-nummer al in gebruik is

 

Verwijderen: 

  • Ga binnen je A-profiel naar ‘Persoonlijke gegevens’ en selecteer ‘Gsm en verificatiecode’
  • Klik op ‘Verwijder gsm nummer’
  • Bevestig dat je het nummer wil verwijderen
     

Rijksregisternummer 

 

Je rijksregisternummer toevoegen aan je A-profiel, doe je zo: 

  • Surf naar www.antwerpen.be
  • Klik op ‘Aanmelden’ om je aan te melden in je A-profiel
  • Ga naar ‘Persoonlijke gegevens’
  • Klik op ‘Rijksregisternummer toevoegen’
    • Je kan je rijksregisternummer toevoegen op 3 manieren
      • Met je eID (of eVK) en kaartlezer
      • Met Itsme
      • Met een methode van de federale overheid
  • Klik op Ga verder en kies je aanmeldoptie

Meer info over Itsme

Meer info over inloggen met eID

Meer info over digitale sleutels

 

Lees wat je moet doen als je de melding krijgt ‘Je bent afgemeld – je hebt je zonet aangemeld met een ander profiel. Je huidige sessie wordt beëindigd’

Koppelen van de A-kaart

Om je A-kaart te kunnen koppelen, moet je rijksregisternummer gekoppeld zijn aan je A-profiel. Je kan enkel je eigen A-kaart koppelen en je kan maar één A-kaart koppelen aangezien het A-profiel persoonlijk en uniek is. 

Je rijksregisternummer toevoegen aan je A-profiel, doe je zo: 

  • Surf naar www.antwerpen.be
  • Klik op ‘Aanmelden’ om je aan te melden in je A-profiel
  • Ga naar ‘Persoonlijke gegevens’
  • Klik op ‘Rijksregisternummer toevoegen’
    • Je kan je rijksregisternummer toevoegen op 3 manieren
      • Met je eID (of eVK) en kaartlezer
      • Met Itsme
      • Met een methode van de federale overheid
  • Klik op Ga verder en kies je aanmeldoptie

Meer info over Itsme

Meer info over inloggen met eID

Meer info over digitale sleutels

 

Lees wat je moet doen als je de melding krijgt ‘Je bent afgemeld – je hebt je zonet aangemeld met een ander profiel. Je huidige sessie wordt beëindigd’

 

Problemen met je A-profiel oplossen