Vlaamse inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten

De Vlaamse overheid wil leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten (van minimaal 500m²) voorkomen. Door hun omvang zijn dit meestal belangrijke en herkenbare plekken in de stad.

1. Inventarislijst

Als bedrijfsruimten leeg staan of verwaarloosd zijn, worden ze opgenomen in de Vlaamse inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten. Na enige tijd dient de eigenaar een Vlaamse heffing hiervoor te betalen. Dit geld gebruikt de overheid om projecten te ondersteunen die ongebruikte of verwaarloosde bedrijfsgronden een nieuwe toekomst geven.

 

De Vlaamse inventaris wordt jaarlijks in september onderworpen aan een Openbaar Onderzoek. Je kan de Vlaamse inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten 2023 raadplegen via deze website.

 

* Het is aan te raden om de panden effectief te bekijken en/of de nodige informatie via het loket stedenbouwkundige vergunningen op te vragen. Bedrijfsruimten blijven op de Vlaamse inventaris van leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten staan tot deze terug ingevuld en/of gerenoveerd zijn. Dit wil concreet zeggen dat er panden op staan waarvoor er reeds werken in uitvoering zijn, in een vergunningstraject zitten en/of waarvoor een subsidiedossier lopende is.

2. Subsidie

Op leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfspanden betaalt de eigenaar een heffing aan het Vlaams Gewest. Met die inkomsten geeft de overheid financiële steun aan projecten die ongebruikte bedrijfsruimten een nieuwe toekomst geven. Je kan een subsidie van 30 tot 60% krijgen als je een leegstaande of verwaarloosde bedrijfsruimte saneert (gedeeltelijke of volledige sloop/afbraak). 

 

Er zijn voorwaarden voor deze subsidie:

  • de bedrijfsruimte is 2 opeenvolgende jaren opgenomen in de inventaris van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten;
  • de aanvrager is maximaal 2 jaar de nieuwe eigenaar van de bedrijfsruimte;
  • de effectieve kosten van de sanering bedragen minimum 24.750 euro (excl BTW);
  • de aanvraag wordt ingediend per aangetekend schrijven;
  • als een omgevingsvergunning voor de saneringswerkzaamheden vereist is, dan wordt de subsidieaanvraag ingediend minstens zes maanden vóór de vervaltermijn van de vergunning verstrijkt
  • om in aanmerking te komen voor de financiële steun moeten bij de uitvoering van de saneringswerkzaamheden de principes van water- en energiezuinigheid, circulair slopen en klimaattransitie gerespecteerd worden
  • om in aanmerking te komen voor de financiële steun mag bij de vernieuwing geen vergunning plichtige zonevreemde functiewijziging ter uitvoering van artikel 4.4.23 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening worden doorgevoerd in een of meer van de bedrijfsgebouwen, of in de bijhorende bedrijfswoning

De subsidieaanvraag wordt ingediend bij Departement Omgeving, tav Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten, Koning Albert II-laan 20 bus 8, 1000 Brussel.

 

Meer info vind je op omgeving.vlaanderen.be.

 

3. Inname/gebruik

Neem contact op

Investdesk
invest@antwerpen.be
Frans Wellensplein 1, 2018 Antwerpen
Schrijf je in op onze nieuwsbrieven
Je kan je op diverse nieuwsbrieven abonneren. Kies je sector en schrijf je in voor de nieuwsbrief (-ven) op maat van jouw bedrijf.
    Volg ons op sociale media

    Cookies op antwerpen.be

    Antwerpen.be gebruikt cookies. Als je optionele cookies weigert, worden alleen cookies geplaatst die nodig zijn voor de werking van de site. Bepaalde inhoud (zoals van YouTube) is alleen beschikbaar als je marketingcookies aanvaardt via ‘Alle cookies aanvaarden’ of ‘Voorkeuren instellen’. Je kan je cookievoorkeuren altijd aanpassen via ‘Cookies’ onderaan de website. Lees onze cookieverklaring als je er meer over wil weten.